Ryzykowne zachowania młodzieży – badania trwają
Instytut Profilaktyki Zintegrowanej kontynuuje badania nad problemami nastolatków i ryzykownymi zachowaniami młodzieży. Zostały one sfinansowane przez Ministerstwo Zdrowia w ramach działań Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020.
Badania mają umożliwić budowę mapę czynników ryzyka oraz takich, które pomogą chronić młodych ludzi, nie tylko w szkole.
Poza rozpoznaniem skali problemów, prace badawcze obejmą analizę wybranych cech szkoły, które wpływają na występowanie ryzykownych postaw wśród uczniów, w połączeniu z takimi elementami, jak: picie alkoholu, palenie papierosów (w tym szybko uzależniających e-papierosów), hazard, pornografia, korzystanie z Internetu.
Badania prowadzone są na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród 11 tysięcy gimnazjalistów ze stu szkół w całej Polsce.
Celem realizowanego w tym roku programu jest badanie sposobów pozytywnego ukierunkowania postaw młodzieży i rozbudzenia motywacji do wyboru konstruktywnego stylu życia, który ułatwi im realizowanie najgłębszych pragnień. Młodzi ludzie są bowiem gotowi do wyrzeczeń, o ile wiąże się to ze wzrostem szansy na realizację wielkich życiowych celów.
Tegoroczne działania to kontynuacja badań z 2013 roku, zrelacjonowanych w podręczniku „Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży”.
Publikacja jest adresowana do osób zajmujących się zawodowo profilaktyką problemowego zachowania młodzieży, a także do władz lokalnych, realizujących programy w tym zakresie.
Instytut Profilaktyki Zintegrowanej od wielu lat współpracuje ze szkołami i młodzieżą, organizuje również program „Archipelag Skarbów”, pomagający gimnazjalistom radzić sobie z negatywnymi emocjami i agresją rówieśników.
Program uświadamia również wagę miłości, pasji i budowania własnych zainteresowań, a także wskazuje ścieżki uniknięcia groźnych uzależnień. Te doświadczenia zainspirowały zespół Instytutu, prowadzony przez prezesa dr Szymona Grzelaka, i stworzyły podwaliny do dalszych poszukiwań naukowych.
Źródło: Ministerstwo Zdrowia, www.mz.gov.pl
Dodano: 2017-08-18
Powiązane artykuły
Popularne
Inne
- Przemoc wobec dzieci – reaguj obowiązkowo
- Dla kogo poradnia?
- Paluszek i główka, czyli jak odróżnić dziecko chore od takiego, które nie chce się uczyć?
- Czego chcę go nauczyć?
- Mali odkrywcy, czyli pasja badawcza
- Dlaczego dzieci są niegrzeczne?
- Czego rodzice oczekują od szkoły?
- Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym?
- Jak ukarać dziecko, by go nie skrzywdzić, a jednocześnie dać mu nauczkę?
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz